piątek, 27 marca 2015

Keks na białkach

Keks na białkach z bakaliami
Keks na białkach

Keks na białkach zazwyczaj powstaje u mnie, kiedy mam nadmiar białek, a bezy wszystkim już wychodzą bokiem. Jest bardzo lekki i puszysty. Jego struktura gąbczasta i delikatna. Prosty w wykonaniu, ale przy tym niesamowicie efektowny. Nie przepadam za suchymi keksami, dlatego zawsze namaczam do nich bakalie w rumie. Taki keks nigdy mi się nie znudzi. Naprawdę Wam polecam, zwłaszcza że Święta Wielkanocne tuż tuż, a takie ciasto na naszych stołach to klasyk.
A może macie ochotę na Keks angielski lub Fiński keks?



Keks na białkach

Przepis własny

SKŁADNIKI:
8 białek (użyłam zamrożonych białek, ociepliłam je do temperatury pokojowej)
150g drobnego cukru
1 łyżka cukru z wanilią (taki cukier robię sama)
310g mąki pszennej
1 czubata łyżeczka proszku do pieczenia
szczypta soli
1/2 szklanki oleju (u mnie ryżowy)
1/2 szklanki mleka (w temperaturze pokojowej)
90g rodzynek
40g drobno posiekanych moreli suszonych
100g mieszanki owoców kandyzowanych (pomarańczy, limonki, melona i wiśni)
1/2 szklanki rumu
1 czubata łyżka kaszy mannej/mąki pszennej do oprószenia bakalii

Keksówka o dł. 25 cm wyłożona papierem do pieczenia

Dzień wcześniej zalewamy bakalie rumem. Odstawiamy w garnuszku lub miseczce i przykrywamy.
Białka ubijamy ze szczyptą soli, aż będą sztywne. Stopniowo dosypujemy cukry i miksujemy do rozpuszczenia.
Przesiewamy mąkę z proszkiem naprzemiennie z mlekiem i olejem i bardzo krótko miksujemy tylko do połączenia.
Bakalie odsączamy, jeśli nie wchłonęły całkowicie rumu i posypujemy obficie kaszą manną lub mąką, co zapobiegnie ich opadnięciu na spód (mnie troszkę opadły). Przekładamy do masy białkowej i delikatnie mieszamy szpatułką.
Przekładamy ciasto do foremki, wygładzamy i pieczemy 55 minut w temperaturze 180 stopni z funkcją góra-dół.
Po upieczeniu uchylamy piekarnik na 10 minut i dopiero wyjmujemy ciasto.
Po ostudzeniu polewamy lukrem, białą czekoladą lub oprószamy cukrem pudrem.

LUKIER:
150g cukru pudru
3-4 łyżki gorącej wody (lub rumu)

Rozcieramy cukier z wodą na lukier i dekorujemy ciasto.

Bon Appétit!

Wykorzystanie białek

Ciasta na wielkanoc

keks na wielkanoc

Wielkanocne Smaki - edycja V

2 komentarze:

  1. Niestety jest to jedyne ciasto, którego absolutnie nie lubię ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jaką ma delikatną strukturę. Przepis wklejam do zakładek i chętnie niedługo wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń


Dziękuję wszystkim za komentarze :) Mam nadzieję, że moje przepisy przypadną Wam do gustu :)
Fotografujcie potrawy z moich przepisów i przesyłajcie na maila: boronappeetit@gmail.com